yes

נורבגיה – מסע לארץ הפיורדים

נורבגיה – מסע לארץ הפיורדים

 

nברוכים הבאים לארץ הפיורדים, החלק המערבי של נורבגיה, חבל ארץ עשיר מאוד בזכות גילויי הנפט בים הצפוני. אולם סיפורה של ארץ הפיורדים הוא בראש ובראשונה סיפור שנרמז בשמה. הטבע הפראי והמרטיט שנגלה לעינינו למול תופעת הטבע הזו המכונה פיורד, מעין לשון ימית המוקפת בצוקים, שנוצרה כתוצאה מהפשרת קרחון או בשל אירוע געשי.

במהלך טיול מאורגן לנורבגיה תוכלו להבחין בתוצאה של עמק בעל נוף עוצר נשימה, אך המחזה הזה לא מגיע ללא תג מחיר. השילוב של הפיורדים ממערב והרים ממזרח עם אקלים צפוני קר הקשה מאוד על פיתוח חקלאות והקמה של יישובים גדולים באזור. היתרון היחיד היה בהקמתם של נמלי ים ואכן מערב נורבגיה הפכה בזמן הוויקינגים ואף לאחר מכן לבסיס ימי חשוב ממנו יצאו בניה לתור את העולם מאות שנים לפני המעצמות האירופיות.

הכלכלה באזור התבססה אם כן על הדגה העשירה ועל העצים שמצויים בשפע, ובתקופה הוויקינגית גם על פשיטות שערכו הוויקינגים, הן על הארצות הבלטיות והן על האיים הבריטיים, משם הגיעו אוצרות רבים.

הוויקינגים הגיעו עד צפון אמריקה הרבה לפני קולומבוס והשפיעו מבחינה אתנית על איסלנד, איי פארו ואף על האיים הבריטיים. תנאי המחיה הקשים הותירו את מערב נורבגיה למקום שאינו מאוכלס בצפיפות.

מי שרוצה לקבל מושג כלשהו ממראות הטבע ומההיסטוריה הוויקינגית, ייהנה מסדרת הטלוויזיה "ויקינגים" שמשתדלת להיות נאמנה להיסטוריה וכן למיתולוגיות השונות. הסדרה צולמה ברובה באירלנד, אולם הקטעים שבהם מפליגים הוויקינגים לכיוון האיים הבריטיים צולמו במערב נורבגיה, בארץ הפיורדים.

נורבגיה אם כן הייתה למעצמה אירופית חשובה משנת 872 ועד לאמצע המאה ה-14, כמעט 500 שנים שבהן השפעתה של הממלכה הנורבגית על התרבות האירופית ועל ההיסטוריה שלה הייתה משמעותית ביותר.

בשנת 1349 הגיע המוות השחור, מגיפת הדבר האיומה, לנמל ברגן. בתוך תקופה של כמה חודשים הצטמצמה אוכלוסיית מערב נורבגיה ב-50%, אם כי ההערכות לגבי כמות ההרוגים נעות בין 40% ל-70%. המכה שספגו הנורבגים מהמגיפה הייתה כל כך חמורה, שהייתה בעלת חלק חשוב ביותר באיבוד עצמאותה של נורבגיה.

הנורבגים נאלצו לחוות שלטון והשפעות זרות במשך יותר מ-500 שנים לאחר מכן. מ-1397 ועד 1905, הייתה נורבגיה נתונה להשפעה דנית או שבדית ולא יכלה לנהל מדיניות חוץ עצמאית. השפה הנורבגית עברה אף היא שינויים רבים והושפעה רבות מהדנית והשבדית עד שדוברי הנורבגית נוטים להבין יותר טוב את דוברי שאר השפות הסקנדינביות מכל דוברי שפה סקנדינבית אחרת.

המאה ה-20 כבר היטיבה עם נורבגיה שזכתה לעצמאות וב-1969 גילתה את הנפט. בשיאה הייתה נורבגיה ליצואנית הנפט השנייה בגודלה בעולם אחרי ערב הסעודית. כמויות הנפט האדירות בשילוב עם מדינה נטולת שחיתות כמעט לחלוטין ואוכלוסייה מצומצמת היו למתכון המנצח בהזנקת רמת החיים של נורבגיה לפסגה העולמית.

הנורבגים תופסים מדי שנה כ-2.25 מיליון טון דגים ובכך הם מהמדינות המובילות בעולם בייצוא דגים, כשבענפים מסומים תופסת נורבגיה את המקום הראשון. כל מי שמגיע לנמל ברגן לא יצטרך להתרחק יתר על המידה כדי למצוא מסעדות דגים ברמה עולמית.

הקיץ במערב נורבגיה קצר ביותר, הוא מתחיל עמוק בתוך יוני ומסתיים בשבועות הראשונים של אוגוסט. תקופה זו היא תקופת חסד עבור המקומיים עם טמפרטורות שמגיעות ל-25 מעלות ואור יום גם בשעה 22. עבור תיירים שמעוניינים לצאת לקרוז בימות הקיץ, האקלים הוא אידיאלי כמובן.   הערים ברגן וסטוונגר, בירת הנפט הנורבגית, נחשבות לערים ליברליות שמושכות אליהן מהגרים. אך באזורים הכפריים יותר חיה אוכלוסייה דתית ושמרנית מאוד. חלק לא מבוטל מהנורבגים הללו הם גם אוהבי ישראל, למרות התדמית שיש לנורבגיה כולה כמדינה אנטי-ישראלית.

הקרוז בארץ הפיורדים בנורבגיה משלב היסטוריה ויקינגית, אקלים נעים, מזון משובח, נופים מדהימים ואוויר צח, שילוב שמבטיח חוויה בלתי נשכחת.

2019-02-14T04:15:32+00:00