yes

אתיופיה. יהודי, נוצרי ומוסלמי נפגשים על הדרך…סמינרים מטיילים במועדי הפסטיבלים מַסְקָל וטִימְקָט

הטיול בהכנה

מלאו את הטופס, ונתקשר אליכם מיד עם קביעת תאריכי יציאה חדשים

קוד הטיול: TGET 

משך הטיול: 11 ימים

יציאות:  הטיול בהכנה

מדינות: אתיופיה

אזורים: צפון ודרום המדינה

סגנון: טיול מתגלגל, הכל כלול

  • אין עוד טיול מקיף ונינוח, ברכב וטיסות פנים, לאתריה החשובים והבלתי מתויירים של אתיופיה, בדגש על שלוש הדתות המונותיאיסטיות- נצרות, איסלם ויהדות
  • נלמד על שורשי המסורת האתיופית הקושרות את הארץ לסיפורם של שלמה המלך ומלכת שבא, העברתו של ארון הברית מירושלים לאתיופיה ועוד, שהפכו את אתיופיה לתעלומה המרתקת חוקרים ומטיילים מזה שנים רבות.
  • השתתפות בפסטיבל מַסְקָל (ספטמבר) או טִימְקָט (ינואר), שני החגים החשובים ביותר במסורת האתיופית
  • מרצה מלווה, הדוקטורנט בָּר קְרִיבּוּס, ארכיאולוג ישראלי החופר באתיופיה וחוקר את תולדות התפתחות הדתות במדינה בעלת ההיסטוריה העשירה ביותר באפריקה.

אתיופיה היא הפתעה גמורה למי שחשב שהוא מכיר את היהדות, הנצרות והאסלאם. תחוו שם נוצרים שעורכים ברית מילה ומקדשים את יום השבת, יהודים שהקימו ממלכה, הקריבו קורבנות ופיתחו תנועת נזירות, ומוסלמים במקום היחיד בעולם שבו יש עליהם איסור דתי לערוך ג׳יהאד (מלחמת מצווה).

נכיר לעומק את האופי הייחודי של שלושת הדתות המונותאיסטיות הגדולות באתיופיה וננסה להבין מדוע דווקא שם הן התפתחו בצורה כל כך שונה ויוצאת דופן. נבקר במקומות שבהם השאירו בני שלושת דתות אלו את חותמם ונחווה את התרבות האתיופית המיוחדת שחוצה עמים וגבולות.

במהלך הטיול נשתתף גם באחד הפסטיבלים: מסקל שיערך השנה ב- 27.9 באדיס והמציין את מציאת הצלב עליו נצלב ישו. זוהי מסורת עתיקת יומין בת למעלה מ- 1500 שנה המלווה בטקסים ותהלוכות מרשימים.

טיול נוסף יערך בינואר 2018 ובמהלכו נשתתף בחגיגות הטימקט- חג ההתגלות במהלכו נשתתף בטקסי הטבילה המרשימים והססגוניים בעיר גונדר.

ילווה את הטיול הארכיאולוג בָּר קְרִיבּוּס המתמחה בארכיאולוגיה אתיופית. היה חבר משלחת החפירות בסגלמיין שליד אקסום, אתיופיה. חקר את התפתחות הדתות בממלכת אקסום (אתיופיה בתקופה הרומית-ביזנטית). כעת במהלך לימודי דוקטורט, חוקר את תנועת הנזירות של יהודי אתיופיה ומבצע סקר ארכיאולוגי שתכליתו איתור ותיעוד המנזרים של יהודי אתיופיה.

המסלול

הערה: תכנית היום הראשון והאחרון תלויה בלוח הטיסות

יום 1 | תל אביב- אדיס אבבה, אתיופיה- ווקרו- האוזיין
נטוס בטיסה ישירה מתל אביב לאדיס אבבה ((Addis Ababa בירת אתיופיה. לאחר ההגעה והתארגנות נמשיך בטיסת פנים ל- מקאלה (( Mekelle בירת מחוז תגרי (Tigray), מחוז שהוא ערש הציביליזציה האתיופית-נוצרית. את היום נקדיש להבנת הקשר בין אתיופיה לממלכת שבא העתיקה. נסייר באתר מקדש מקאבר גאווה (Meqaber Ga'ewa), מקדש מתקופת הברזל (ימי הבית הראשון), אחד ממספר מקדשים שנבנו בסגנון המקובל בממלכת שבא המקראית. נבקר במוזיאון בווקרו (Wukro), בו מוצגים ממצאים מהחפירה. ננסה להבין היכן היתה ממלכת שבא – באתיופיה או בתימן, ומדוע שמור לממלכה זו מקום כל כך מרכזי בעיצוב המורשת והתרבות האתיופיים.
נבקר גם בכנסייה עתיקה חצובה בסלע בווקרו, שעל פי המסורת הוחרבה על ידי יהודית, המלכה היהודייה שהביאה לסופה של ממלכת אקסום, הממלכה הנוצרית שממנה התפתחה הציביליזציה הנוצרית-האתיופית. ננסה להבין אם יש אמת מאחורי האגדות על המלכה יהודית, ומה ניתן לדעת על יהודי אתיופיה בתקופה שקדמה לימי הביניים. לינה בלודג' Geralta הסמוך לעיירה האוזיין (Hawzien )

יום 2 | אזור ווקרו-נאגש- תגרי ליהא- אדווא- אקסום
נבקר במספר כנסיות יפיפיות חצובות בסלע, אחת מהן – מקום קבורתם המסורתי של המלכים שהתנצרו והפיצו את הנצרות באתיופיה. נספר כיצד הפכה ממלכת אקסום לממלכה נוצרית כבר במאה הרביעית לספירה, ובכך הפכה לאחת הממלכות הראשונות בעולם שהתנצרו באופן רשמי. נבקר בנאגש (Negash), הנחשבת מקום מושבו של המלך האתיופי הנוצרי שהציל חלק ניכר מהאומה המוסלמית בראשית דרכה. נבחן את מערכת היחסים הייחודית שהתפתחה באתיופיה בין נוצרים ומוסלמים.
נחצה בנסיעה את נופי אבן החול הקסומים של תגרי אל יהא (Yeha), שם נמצא המקדש השמור והמפורסם ביותר באתיופיה מימי הבית הראשון. נבקר במקדש ובמבנים העתיקים שסביבו, ונעמיק את ההיכרות שלנו עם שחר הציביליזציה האתיופית ועם הקשר האתיופי לממלכת שבא. משם נמשיך אל אדווא (Adwa), שם התרחש ב-1896 הקרב המכריע בין אתיופיה לאיטליה, שנחשב לניצחון הגדול היחיד של אפריקאים על הקולוניאליסטים האירופים. בעקבותיו הפכה אתיופיה למדינה האפריקאית העצמאית היחידה עד מלחמת העולם השנייה, ולסמל ומופת בעיני אפריקאים בכל העולם. בערב נגיע לאקסום (Aksum), הבירה ההיסטורית והמרכז הדתי החשוב ביותר של אתיופיה הנוצרית. במהלך היום נבקר בכנסיית אברהא ואצבהא (Abreha and Atsbeha) וכנסיות נוספות חצובות בסלע, כפי שיותיר הזמן, נגש (Negash), יהא (Yeha), אדווא (Adwa).

יום 3 | אקסום
אקסום (Aksum), המכונה ציון, נחשבת "ירושלים של אתיופיה". העיר היתה בתקופה הרומית-ביזנטית בירתה של ממלכה אדירה, המוזכרת כאחת מארבעת הממלכות הגדולות בתבל. שרידי פארה של העיר עוצרי נשימה: מצבות האבן הגדולות בעולם, ארמונות פאר, מערות קבורה אדירות-מימדים וכנסיות עתיקות. נכיר לעומק את שרידי העיר, ונצא לטיול רגלי יפיפה בין מקום קברו של המלך האקסומי שיצא למלחמה כנגד המלך היהודי של תימן, ובין המנזר שייסד הנזיר שעל פי המסורת האתיופית הביא בדרך נס לניצחון האתיופי. בהזדמנות זאת נספר את הסיפור המרתק של התגיירות תימן במאה הרביעית והפיכתה לממלכה יהודית, ושל המלחמה בין אתיופיה לתימן, שהיתה במובנה הרחב מלחמה בין העולם היהודי לעולם הנוצרי. נבקר גם בכנסייה שבה שמור, על פי המסורת האתיופית, ארון הברית, שנלקח בדרך נס מבית המקדש בירושלים והובא לאתיופיה על ידי בנם של שלמה המלך ומלכת שבא.
נסייר באתרי אקסום העתיקה – פארק האסטלות (Stelae Park), דונגור (Dungur), בריכת מלכת שבא (Queen of Sheba's Bath), מסלול הליכה ממנזר אבא פנטלוון (Abba Pantalewon Monastery) לקברי כלב וגברה מסקל (Tombs of Caleb and Gabra Masqal), כנסיית מרים ציון (Maryam Seyon Church). לינה באקסום (Aksum).

יום 4 | אקסום- שירה- סמיין- דברק
המרחב שממערב לאקסום הוא המקום בו ישבו היהודים שמוצאם ממחוז תגרי. נחצה את המרחב בנסיעה, ונכיר את ההיסטוריה הייחודית של היהודים שישבו בחבל זה. נספר את סיפורו המרתק של אבא מהרי, הנזיר היהודי שהוביל מסע עלייה המוני לארץ ישראל בשנת 1862, מסע שחצה את מחוז תגרי בכדי להגיע לים סוף. נעפיל למרומי הרי סמיין (Semien), ההרים הגבוהים ביותר באתיופיה ומעוזם הימי-ביניימי המפורסם של יהודי אתיופיה, בו, בתקופות מסויימות, היתה להם עצמאות. נסייר בדברק (Debark), עיירת המחוז של סמיין, ואם יותיר הזמן נבקר בבית הקברות היהודי במקום.
לינה בסמיין.

יום 5 | הרי סמיין- גונדר- פסטיבל טימקט
נקדיש את היום לטיולים רגליים קצרים בנופים עוצרי הנשימה של הרי סמיין (Semien Mountains). המקום זכה להיות "אתר מורשת עולמית" של אונסקו בזכות הנופים המרהיבים ועולם החי והצומח הייחודי שבו. מטיילים רבים זוכים לראות מקרוב להקות של בבונים ויעלים. אבל מעטים האנשים הפוקדים את השמורה המכירים את המקום המרכזי של הרים אלו בדברי ימי יהודי אתיופיה. על הצוקים הנישאים בנו יהודי אתיופיה מעוזים, שבהם התבצרו במלחמותיהם עם הממלכה הנוצרית. בדברי ימי המלכים האתיופיים מתועדים מקרים שבהם יהודים זינקו אל התהום וקיפחו את חייהם בכדי לא ליפול בשבי הנוצרים. נפילת המעוזים האחרונים של יהודי אתיופיה בסמיין, בשנים שקדמו להקמת העיר גונדר, מסמנת את סופה של העצמאות היהודית באתיופיה. נספר את סיפורי הגבורה של מלחמות יהודי אתיופיה בממלכה הנוצרית, על רקע הנופים שהיו עדים לקרבות. אחר הצהרים ניסע לעיר גונדר (Gondar), בירתה הימי-ביניימית של אתיופיה ונשתתף ביומו הראשון של פסטיבל טימקט (בטיול היוצא ב- 14.1.18 ) . פסטיבל זה נחגג כל שנה ב- 19.1 לאזכור יום ההתגלות על פי הנצרות האורתודוכסית. נצפה בחגיגות הצבעוניות המשחזרות את ההתגלות בבריכת Fasil הממולאת במים במיוחד לרגל הארוע. לינה בגונדר (Gondar).

יום 6 | גונדר- פסטיבל טימקט- בהר דאר- הנילוס הכחול
מוקדם בבוקר נצא לראות את יומו השני של פסטיבל טימקט כשנצפה בתהלוכת המתפללים הצבעונית העוברת טבילה בבריכה. בתום הטקס נמשיך לסייר בגונדר (Gondar), הבירה הימי-ביניימית הידועה של אתיופיה, נבנתה על ידי פסילדס, בנו של המלך הנוצרי שהכניע סופית את יהודי אתיופיה. בעיר נבנו ארמונות מרהיבים וכנסיות יפיפיות, והתפתחו סגנונות ייחודיים של אמנות וארכיטקטורה. נסייר בארמונות, בכנסיות וביתר אתרי העיר, ונלמד על מרקם החיים הייחודי שהתפתח בה בימי תור הזהב שלה, עת חיו בה זה לצד זה נוצרים, יהודים, מוסלמים ובני עם הקמאנט, עם בעל דת ייחודית שהוגדרה כשילוב בין אלמנטים מקראיים-יהודיים לבין פולחן פוליתאיסטי. נסייר באתרי העיר גונדר: הארמונות, בריכת פסילדס (Fasilades' Pool), כנסיית דברה ברהן סלאסי (Debre Berhan Selassie) נבקר גם בכפר היהודי לשעבר וולקה (Falasha Village-Wollecka), ובאתרים יהודיים נוספים ככל שיותיר הזמן. אחר הצהרים ניסע לבהר דאר (Bahir Dar), העיר השוכנת על שפת אגם טאנה, בסמוך למוצא הנילוס הכחול. לינה בבהיר דאר (Bahir Dar).

יום 7 | בהר דאר-אגם טאנה- שייט וביקור באיים- מפלי הנילוס הכחול
נבלה את היום בשיט באגם טאנה (Lake Tana) ובביקור בחלק מהאיים הרבים שבו, שעליהם שוכנים מנזרים עתיקים. נעמיק את היכרותינו עם הנצרות האתיופית ועם הזיקה הגדולה שלה למקרא, ולפי המסורת – ליהדות. נראה כיצד הכנסיות במנזרים (כמו גם מרבית הכנסיות האתיופיות בכלל) בנויות בדגם השואב השראה ממבנה בית המקדש, כאשר בתוך קודש הקודשים שלהן מונח חפץ המסמל את ארון הברית. נתרשם מציורי הקיר המרהיבים בכנסיות, ומסירות הקנים היפיפיות בהן עושים שימוש תושבי האיים וסביבות האגם. אחר הצהרים ניסע למפלי הנילוס הכחול (Blue Nile Falls/Tis Isat) המרהיבים, אליהם נגיע בטיול רגלי קצר ויפיפה. לינה בהר דאר.

יום 8 | לליבלה
בבוקר נטוס אל לליבלה (Lalibela), בירתה של אתיופיה בזמן שלטון שושלת הזאגווה הימי-ביניימית. עיר זו זכתה לתהילה עולמית בזכות מתחם כנסיות מרהיב חצוב בסלע אדמדם, שתוכנן בכדי ליצור ירושלים שנייה, ובכך להאציל מקדושת ירושלים על אתיופיה. נבלה את היום במתחם הכנסיות, שאינו נופל ביופיו מיופיה של פטרה. ננסה לפענח את המסרים הנסתרים שהעבירו בוני הכנסיות דרך הארכיטקטורה והאמנות. נסביר מדוע השקיעו מלכי שושלת זאגווה מאמצים כבירים ביצירת מכלול כנסיות מרהיב כל כך, ונספר את סיפור נפילת שושלת זו ועלייתה של השושלת הסולומונית, שראתה את עצמה כצאצאית שלמה המלך ומלכת שבא, המשך ישיר לבית דוד. לינה בלליבלה.

יום 9 | לליבלה- טיסה לדירה דאווא- הראר
בבוקר נטוס דרך אדיס אבבה, בירת אתיופיה, לדירה דאווא (Dire Dawa), ומשם ניסע לעיר העתיקה והקסומה הראר (Harar). עיר זו, המזכירה את העיר העתיקה בירושלים בחומתה ובסימטאותיה הציוריות, נחשבת בירת האסלאם האתיופי, ולה היסטוריה מפוארת כבירת ממלכה שהיתה יריבתה הגדולה של אתיופיה הנוצרית. נטייל בסימטאות, נבקר בחלק מהמסגדים הרבים ונכיר את התרבות המיוחדת שהתפתחה בין חומות העיר. וכמובן, נטעם מהקפה המיוצר בעיר, שתהילתו נודעה למרחוק. בערב נחזה בטקס האכלת הצבועים המסורתי, ולברי המזל אולי יצא להאכיל צבוע… לינה בהראר.

יום 10 | הראר- טיסה מדירא דאווא לאדיס אבבה- סיורים באתרי העיר- מוזיאון לאומי- מוזיאון אתנולוגי- תצפית- טיסה לתל אביב
את יומו האחרון של הטיול נקדיש להשתתפות בפסטיבל מסקל ולהיכרות עם אדיס אבבה (Addis Ababa), בירתה של אתיופיה, אליה נטוס בטיסת בוקר מדירה דאווא (Dire Dawa).
נצפה בחגיגות מסקל (בטיול היוצא ב-17.9) המציינות את היום שבו התגלה באתיופיה במאה הרביעית הצלב האמיתי שעליו על פי המסורת נצלב ישו. נצפה בטקס שריפת חרוטים בשם Damery הנערך בכיכר מסקל בעיר שבו משתתפים אלפי אנשים המתפללים, רוקדים ושרים כשהם לבושים בלבוש מסורתי צבעוני. בתום הטקס המרשים נמשיך לסייר בעיר ובאתריה. נבקר בשני מוזיאונים מרהיבים – המוזיאון הלאומי (National Museum), שבו מוצגים הממצאים הפרהיסטוריים והארכיאולוגיים החשובים ביותר שנתגלו באתיופיה, והמוזיאון האתנולוגי (Ethnological Museum), המוקדש לתרבויות הרבות היוצרות את הפסיפס המרתק שהוא אתיופיה. נעפיל בנסיעה לראש הר אנטוטו (Entoto) הצופה על העיר, נספר את סיפור ייסודה ונבקר בארמונו של הקיסר מנליק (Emperor Menelik's palace, Mt. Entoto), שאשתו, טאיטו, יזמה את הקמתה. נספר את סיפור הפגישה המרגשת שהתרחשה בארמון זה בין הקיסר ובין יעקב פייטלוביץ', שהקדיש את חייו כדי לקרב בין יהודי אתיופיה ליהדות העולמית. ניפרד לשלום מאתיופיה וניסע לשדה התעופה ממנו נטוס בטיסה ישירה לתל אביב.

יום 11 | נחיתה בתל אביב
לפנות בוקר ננחת בנתב"ג

הערה: תכנית היום הראשון והאחרון תלויה בלוח הטיסות

* אין עוד טיול מקיף ונינוח, ברכב וטיסות פנים, לאתריה החשובים והבלתי מתויירים של אתיופיה, בדגש על שלוש הדתות המונותיאיסטיות- נצרות, איסלם ויהדות.

* – נלמד על שורשי המסורת האתיופית הקושרות את הארץ לסיפורם של שלמה המלך ומלכת שבא, העברתו של ארון הברית מירושלים לאתיופיה ועוד, שהפכו את אתיופיה לתעלומה המרתקת חוקרים ומטיילים מזה שנים רבות.

* השתתפות בפסטיבל מסקל או טימקט, שני החגים החשובים ביותר במסורת האתיופית.

* מרצה מלווה, בָּר קְרִיבּוּס, ארכיאולוג ישראלי החופר באתיופיה וחוקר את תולדות התפתחות הדתות במדינה בעלת ההיסטוריה העשירה ביותר באפריקה.

המחיר כולל:
• טיסות בין לאומיות תל אביב- אדיס אבבה- תל אביב
• טיסות פנים לפי המפורט בתכנית
• אוטובוס/מיניבוס ממוזג
• מלונות ברמת תיירות טובה או הטוב בנמצא
• כלכלה על בסיס חצי פנסיון (ארוחות בוקר וערב)
• מים מינרלים במהלך הטיול
• כניסות לכל האתרים בתכנית
• הפלגה על ימת טנה
• מדריך ישראלי מומחה לאפריקה
• מרצה מלווה לאורך הטיול- בר קריבוס, ארכיאולוג חוקר פעיל באתיופיה
• מדריך מקומי דובר אנגלית
• תשר לנותני השירותים המקומיים

המחיר אינו כולל:

  • ויזה לאתיופיה
  • שתיה קלה בארוחות
  • הוצאות בעלות אופי אישי

הערות:

  • בדבר חיסונים יש לפנות ללשכת הבריאות המחוזית. חובה חיסון לקדחת צהובה.
  • ויזה: יש לוודא דרכון בתוקף ל-6 חדשים לפחות עם 3 עמודים ריקים, 2 תמונות פספורט וטופס בקשה לויזה
  • מלונות: המלונות באתיופיה בסטנדרד נמוך יותר מהמקובל באירופה
  • לוח הזמנים של טיסות הפנים עשוי להשתנות ללא הודעה מוקדמת

מחירים ב- לאדם בחדר זוגי

יציאה חזרה מחיר תוספת ליחיד בחדר הערות    
             
              

* אין כפל מבצעים והנחות

2019-02-14T04:16:37+00:00