yes

מדריך נהר הסיין

מדריך נהר הסיין

נהר הסן הוא אמנם אחד מסמליה המסחריים של עיר הבירה הצרפתית, פריז, אך הוא זורם לאורך 777 ק"מ, השני באורכו בצרפת, ומחבר בין פריז לכמה ערים בפריפריה הצרפתית. הנהר עצמו מחולק לחמישה מקטעים – הסן הקטן, הוא המקטע שמתחיל במוצא הנהר בעיירה הציורית סורס-סן שמילולית פירושה הוא מוצא הסן ומסתיים בעיירה מונטריי.

המקטע השני של הנהר הוא הסן העליון, ממונטריי לפריז. הקטע השלישי הוא הנתיב בו זורם הנהר בפריז עצמה, הקטע הרביעי הוא הסן התחתון שמוביל לרואן, ומשם הקטע האחרון עד לשפך הנהר בתעלה האנגלית הלא היא תעלת למאנש.

בדברי ימי העם היהודי יש לנהר הסן מקום של כבוד בשל חיבורו לעיר טרואה או טרוייש, עירו של גדול פרשני המקרא והתלמוד רש"י. גם נכדו הידוע של רש"י, רבנו תם, ואחרים מבעלי התוספות פעלו בעיר, מחשובי מפרשי התלמוד ופסיקת ההלכה האשכנזית.
גם רואן, העיר השנייה בגודלה לאורך הסן, שימשה בית לאחת מהמפוארות שבקהילות אשכנז.

בתרבות הפריזאית נהנה הנהר מדומיננטיות רבה. הנהר זוכה לתדמית רומנטית, בעיקר בלילה, ואמנים רבים – משוררים וציירים – הנציחו ביצירתם את הנהר. הוא גם זכה לפרסום בעניינים שליליים יותר כגון אתר אהוב על מתאבדים למיניהם ומקום משכבם האחרון של רבים מקורבנות הרצח של העיר.

אחד האירועים הזכורים לשמצה היה אירוע שבו פינתה המשטרה הפגנה אלג'יראית שלווה בשנת 1961 לקראת סיום המלחמה. כ-200 בני אדם שילמו בחייהם באירוע שזכה לכינויו הטבח בפריז והגופות הושלכו לנהר, ויש אומרים שאף מפגינים חיים וכפותים.

בפריז עצמה 37 גשרים מעל הנהר, שמתפתל לאורך 13 קילומטרים, הגשר הראשון נבנה כבר במאה הראשונה לספירה. הסן שימש בין היתר גם כמקור לאספקת מים במאות ה-17-19 באמצעות משאבה שנבנתה ב-1608, ושהעבירה מים גם לארמון הלובר השוכן על גדות הנהר. מאחר שלא היו מים זורמים בבתים של פשוטי העם, ולכן נאלצו ההמונים לשאוב בעצמם את המים או לרכוש אותם ממוכרי המים ברחוב.

לעיתים עולה הסן על גדותיו, כפי שאירע בפעם האחרונה ב-2016. אחת מההצפות המוכרות ביותר של הנהר אירע ב-1910. מפלס הנהר עלה בשמונה מטרים ואזורים רבים בעיר שותקו למשך 9 ימים, והמים נסוגו לחלוטין רק בחלוף 35 ימים מתחילת ההצפה.
באותה הצפה לא היו פגיעות בנפש אך נגרם נזק רב לרכוש שמוערך ב-1.5 מיליארד דולר בערכים של ימינו.

אחד הקרוזים הפופולריים ביותר לאורך נהר הסן לוקח אותנו מהעיר פריז עד לחופי נורמנדי. כן אותם חופים שבהם נחתו בנות הברית ב-1944 בדרך להבסת הנאצים, וכיום אלה אתרי תיירות ונופש מבוקשים מאוד. ההפלגה כוללת כמובן שלל עיירות ציוריות הפזורות לאורך הנתיב, טירות קסומות וגם הרבה היסטוריה.

מארמון מלמיזון של נפוליאון וג'וזפין, דרך ביקור בעיר רואן שבה הועלתה על המוקד ז'אן ד'ארק, וכמובן ביקור בחופי הנחיתה בנורמנדי, שם ניתן להתרשם מאחד מהמהלכים הצבאיים המפורסמים והמורכבים ביותר בהיסטוריה המודרנית.
בית הקברות האמריקאי שמזכיר את המחיר ששולם כדי לשחרר את אירופה והתותחים הגרמניים על החוף מעבירים היטב את החוויה.

בצרפת כמו בצרפת, לקולינריה יש מקום של כבוד. לאורך הסן ניתן למצוא פינות קסומות שערבות לחך ולכבד.
אם זו גבינת הקממבר, ליקר הבנדיקטין, משקה הקלבדוס או אחד מהיינות המשובחים – לדברי חלק מההיסטוריונים רש"י עצמו שחי כאמור בטרואה, התפרנס מיין – קרוז בנהר הסן לא יכול להיות מושלם ללא הטעימות האותנטיות הללו באחת מחוות הגבינות, היקבים או המנזרים, שמספקים את הסחורה, תרתי משמע. הפלגה בנהר הסן, שבאמצעותו חדרו הוויקינגים הנורמנים לצפון צרפת במאה ה-9, חושפת אותנו להיסטוריה הצרפתית באופן ייחודי ומרתק.

2019-02-14T04:15:18+00:00