כתב: חיים פרס
ענף אניות הקרוזים ממשיך לגדול בקצב קדחתני, אבל כמה מהמיתוסים הישנים, אי הבנות, והאגדות האורבניות על קרוזים, מסרבים למות. רוב המיתוסים הללו עוברים מפה לאוזן על ידי אלה שמעולם לא שטו בקרוז  – אבל מי יודע את זה?
עלינו, סוכני הנסיעות העומדים מול הלקוחות, להפריך את המיתוסים הללו:

1. שייט הוא מסוכן
שייט בקרוז הוא אחד הדרכים הבטוחות ביותר לצאת לחופשה. לעתים קרובות מזכירים לי את טביעתה של ה"קוסטה קונקורדיה" ואת השריפה שפרצה בחדר המכונות ב" קרנבל טריומף" לפני למעלה 18 חודשים ועד כמה מסוכן לצאת לקרוז בגלל זה. העובדות: מאז שני האירועים הללו הפליגו כבר 30 מיליון נוסעים בקרוזים ברחבי העולם, ללא שום אירוע נוסף.
סטטיסטית, יש לך סיכוי טוב יותר לזכות בלוטו מאשר למות מוות הירואי על סיפונה של אניית קרוז שוקעת.

2. אני אהיה תקוע על האניה וישעמם לי
זו אחת התפיסות המוטעות הגדולות ביותר בקרב אלה שמעולם לא הפליגו. אני חייב להודות שזה גם היה החשש שלי לפני שעליתי לאניית קרוז בפעם הראשונה. לקחתי את המסלול שבו היו נמלי עגינה בכל יום, כדי שלא אשתעמם. מהר מאד התברר לי שטעיתי.

Costa Diadema

הדבר הגדול על האניה הוא שיש לך כל כך הרבה אפשרויות לבחירה בכל יום,שלעתים קרובות, אתה מתקשה לנצל את כל מה שהיא מציעה בלו"ז היומי. עם זאת, חלק מהאורחים מעדיפים את סגנון ה"בטן גב" כל היום ולקחת כל יום באיזי. הבחירה היא שלך ואף אחד לא יאיץ בך.
חברות הקרוז היום פונות יותר ויותר לקהל המשפחות ומתכננות את האניות כך "שתופצצנה" בפעילויות כמו: פארקי מים, קירות טיפוס צוקים, אזורי נושא לילדים (ניקלודיאון, ד"ר סוס וכו'), קורסי חבלים ו"מכוניות מתנגשות". קרוז מיועד היום לכל הגילאים ויש משהו לכל אחד. עדיין חשוב לציין כי חלק ממותגי הקרוז וחלק מהאניות מיועדות לנוסעים צעירים וחלק למבוגרים. זה בדיוק המקום שממנו סוכן הנסיעות יכול לסייע בבחירת המותג הנכון והאניה הנכונה ללקוח. כמעט בכל שיוט, תוכל למצוא נוסעים הנעים החל מגילאי פעוטות ועד לגמלאים מבוגרים הנהנים מתקופת הפרישה.

3. מחיר הקרוז הוא יקר
רב הקרוזים מתומחרים בין 80$ ל- 130$ ליום, לאדם. קרוזים לאיי בהאמה עשויים להיות מתומחרים ב- 40$ ליום. עיון בטבלת הקרוזים לחלק מהאיים הקאריביים ב- 2015 מגלה "דילים" בהם הפלגה ל- 7 לילות מסתכמת ב- 329$. ללא ספק חבילת הנופש האטרקטיבית ביותר בשטח.

4. אני עלול להקיא
בכל הספינות שנבנו בשנים האחרונות הורכבו מייצבים (כנפיים רחבות הצמודות לגוף האניה), המסייעים להגביל את נידנודה ושומרים עליה יציבה ככל האפשר. המייצבים יחד עם הגודל העצום של האניות המודרניות נועדו להביא את השפעות "מחלת הים" (שאינה מחלה אלא תופעה פיזיולוגית), עד למינימום. אלו הסובלים מבחילה בנסיעות יכולים להשתמש ב"סקופודרם" – אותה מדבקה ששמים מאחורי האוזן, המכילה חומר שנספג באיטיות בגוף. למרות שלא מדובר במחלה, ניתן גם להעזר בתרופות כמו סטונרון או פראמין נגד בחילות (שתיהן במרשם רופא בלבד).
בקרוזים רבים, ההפלגות הן בחודשים בהם הים שקט ובאזורי מים שקטים, כמו: הים הבלטי, הפיורדים בנורווגיה, הקאריביים וכו'. באזורים כאלו לעתים קרובות הנוסעים שוכחים שהם על אניה.

5. אני אדבק בוירוס ה- norovirus
וירוס שכיח אשר התקשורת הדביקה לו בטעות את הכינוי "מחלת הקרוזים" ותסמיניו כוללים התכווצויות בטן, בחילות, הקאות ושלשולים. אורכה של המחלה הוא בין יום לשלושה והוא נוטה להתפשט במהירות באזורים שבהם יש מספר רב של אנשים בחלל מצומצם. זה יכול להיות בבתי ספר, בתי חולים, חדרים במעונות סטודנטים ואניות קרוז. הסיבה היחידה שבקרוזים שמעת על התפרצויות norovirus היא כי על חב' הקרוזים לדווח לשלטונות על המס' המדוייק של הנוסעים שנדבקו בוירוס בזמן הקרוז. כל היתר אינם מדווחים וזו הסיבה היחידה שאתה אף פעם לא שומע עליהם, למרות שיש להם הרבה יותר התפרצויות מאשר באניות הקרוז

 

קרוזים – שייט אוניות גדולות

קרוזים – שייט נהרות