מי היא הילדה מברלין שהייתה לגיבורת מלחמת העצמאות?

בית תרבות

מי היא הילדה מברלין שהייתה לגיבורת מלחמת העצמאות?

מסע לנגב המערבי, בעקבות לוחמות תש”ח ועד לוחמי פעולות התגמול

ב-7 ביוני 1948, בתום קרבות קשים, החליט מפקד ניצנים אברהם שוורצשטיין לשאת ולתת עם המצרים על תנאי הכניעה. חייל שנשלח אליהם עם גופיה לבנה, נורה ונהרג במקום. שוורצשטיין נטל את הגופייה הלבנה, ויחד עם האלחוטנית מירה בן-ארי פסע לעבר קבוצת הקצינים המצריים. למפקד הכוח המצרי לא הייתה כוונה להיכנס למשא ומתן. הוא ירה בשוורצשטיין, והרגו. בתגובה לכך ירתה מירה בן-ארי בראשו של הקצין המצרי. הקצינים המצריים הנדהמים הרגו גם אותה.

הדו-קרב הזה בצהרי היום, החושף את גבורתה ומותה של האם והלוחמת שהקריבה את חייה “למען יגדל בני חופשי בארצו”, מספר את מלחמתם ההירואית של אנשי הנגב המערבי בפולש המצרי ששעט בדרכו תל אביבה.

הטיול שלנו יתחיל בניצנים, בסיפורי קרבות הבלימה שהתקיימו במקום וסיפורן של הגיבורות שהשתתפו בו: מירה בן ארי, שולמית דורצ’ין החובשת ודבורה אפשטיין הקשרית.

נמשיך לקבוץ ניר-עם – אשר היה אבן דרך בקו המים לנגב, ונספר על העליה לקרקע של י”א הנקודות במוצאי יום הכיפורים תש”ז. כמובן שלא נחמיץ תצפית על צפון הרצועה, ועזה בפרט.

נמשיך ונדבר על סיפורי גבורה והפעם הצנחנים הנועזים בעשר פעולות התגמול בין 1953 ועד מבצע סיני באתר הקרוי “החץ השחור” כשם הקוד לפעולת עזה. בפעולה זו זכו שלושה לוחמים לעיטור העוז: סופפו המ”פ שנפל בקרב, אהרן דוידי -לימים קצין צנחנים ראשי ועוזי עילם יבדל לחיים ארוכים, לימים -מנכ”ל הועדה לאנרגיה אטומית ועוד…

על המדריך – מנחה גילה
מורה דרך, בעל תואר שני בגיאוגרפיה, מאוניברסיטת חיפה.
25 שנה ריכז את השתלמויות מורי של”ח ועובדי ההוראה באגף לחינוך מורים בקק”ל.
במהלך שנים אלו הנחיל מנחם גילה לאלפי מטייליו את מורשת העם היהודי, חשיבותה של ישראל אז והיום וההיסטוריה של ישראל במשך אלפי שנות קיומה.
מתמחה בטיולי התיישבות, מורשת קרב ושמירה על הסביבה.
הידע ההיסטורי הנרחב וההדרכה המרתקת הופכים כל טיול של מנחם, לחוויה שונה המספקת נקודות מבט לא שגרתיות.

יציאה: יום שבת 9/5

איסוף: 08:30 מתחנת רכבת סבידור – מרכז, תל אביב

סיום משוער: בתל אביב, 17:30 – 18:00

מחיר: לרגל תחילת הפעילות בתחום הטיולים בארץ, מחיר מיוחד למנויי “בית תרבות” – 130 ₪.

פרטים והרשמה:  אלכס   052-8885540

 

 

2019-02-14T04:16:25+00:00