yes

עובדות מעניינות על אינדונזיה

עובדות מעניינות על אינדונזיה

מה היה כל כך נורא בהתפרצות הר הגעש האינדונזי קרקטואה?

ה-27 באוגוסט 1883 היה אמור להיות עוד יום של שלווה ושקט באינדונזיה. אבל תוך רגע אחד הפך אי שליו ויפה בארכיפלג האינדונזי לשם נרדף למוות ולחורבן שלא ישוער. התפרצות הר הגעש קְרָקָטוֹאָה (Krakatoa) באינדונזיה נחשבת להתפרצות הגעשית הגדולה ביותר בהיסטוריה המתועדת. ההתפרצות השוותה על ידי מדענים לפצצה גרעינית של 100 מגה טון!

התפרצות שלושת פיות הר הגעש האינדונזי, שנמצא בין האיים סומטרה לג'אווה, הייתה חסרת התקדים בעצמתה. במרחק של 600 קילומטרים העידו אנשים ששמעו את רעש הפיצוץ של הר הגעש, כמו הייתה זו יריית תותח אימתני. היא הורגשה במרחק של אלפי קילומטרים ממנו והרעש נשמע באוסטרליה – מעל 3000 קילומטרים מהאי!

בעקבות ההתפרצות רעדה האדמה, כמויות עצומות של אבק התפזרו באטמוספרה והחשיכו את האזור ונחשולי צונאמי ענקיים פשטו על חופי ים שלווים. ההתפרצות החריבה את ההר עצמו ופוצצה את האי שעליו הוא נמצא. מעל 36 אלפי אנשים מתו באותו היום ורבים איבדו את כל עולמם.

ענני האפר שהתפזרו מההתפרצות האיומה התעופפו עד קצה האטמוספרה של כדור הארץ. למשך חודשים ארוכים הפך הירח כחול. זה קרה מכיוון שהחלקיקים שבענני האפר והאבק של הקרקטואה היו בגודל של מילונית המטר (מיקרון). זהו גודל שגורם לאור האדום שבאור השמש להתפזר ואז עוברים דרכו שאר הצבעים. כך, לאחר שעבר דרך ענני האבק, מקבל האור הלבן מהירח גוון כחול או ירקרק.

איפה נמצא המקדש הבודהיסטי הגדול בעולם?

מקדש בורובודור שבאי ג'אווה באינדונזיה, הוא המקדש הבודהיסטי הכי גדול בעולם ומהעתיקים ביותר בתבל – גילו מעל 1200 שנים! במקדש מעל 500 פסלים של בודהה, אלפי תבליטים מהממים ומעל 70 מבנים מקודשים, רובם בצורת פעמון.

2019-02-14T04:15:48+00:00