yes

שייט נהרות בריין – לגעת בשורשים היהודיים

שייט נהרות בריין – לגעת בשורשים היהודיים

שייט נהרות בריין לוקח את המטיילים עם ספינת תענוגות "בית מלון צף" חמישה כוכבים, למסע ימי בשוויץ, גרמניה והולנד. זוהי הזדמנות להציץ מכיוון הים לקהילות אחרות, על כך המשתמע מהתרבות, הקולינריה, ההיסטוריה ואורח חייהן. דגש מיוחד מושם על ביקור באתרים של קהילות יהודיות, שבהן לפני אלף שנה היו מרכזי תורה בעלי השפעה עד היום.

הריין – "זה אשר זורם"

הריין אשר משמעות שמו היא- "זה אשר זורם" הוא הנהר הכי ארוך באירופה (1233 ק"מ), ויש לו חשיבות היסטורית, כלכלית וגיאוגרפית. מקורו של נהר הריין שבהרי האלפים בשוויץ, הוא חוצה אותה ממשיך לצרפת וממנה לאוסטריה והולנד. לאורכו של הנהר קמו הערים הראשונות בגרמניה והוא היה עורך תחבורה ראשי למסחר מעבר לים. לאורכו של נהר הריין שוכנות כמה ערים חשובות כמו שפהאוזן, כור, באזל (שוויץ), ודוז אשר בליכטנשטיין, שטרסבורג, דיסלדורף ועוד. אומנם הנהר עובר בכמה מדינות אבל החלק הגדול שלו זורם בגרמניה.

ההיסטוריה של נהר הריין – זה מה שתראו!

השבטים והעמים שהתיישבו לגדות הנהר, הם אלה שהותירו אחריהם את האתרים ההיסטוריים, המונומנטים והתפארת של יוליוס קיסר והאימפריה הרומית, קארל הגדול ועד להקמת האימפריה הרומית של העם הגרמני. בתום מלחמת שלושים השנים, נפרדה גרמניה מאזור הדלתא של הנהר והוא נמצא מאז בהולנד. בשנת 1660 ניכס לעצמו לואי מלך צרפת את שטחי אלזס, ובזמן המהפכה הצרפתית סיפחה צרפת לעצמה את החלק המערבי של נהר הריין. במהלך המלחמה  הפרנקו-גרמנית, סיפחו הצבאות של פרוסיה חזרה את שטחי אלזס לורן, ולאחר מלחמת העולם הראשונה שב האזור להיות צרפתי. ריין היה מאז ומעולם, מקור לאגדות עממיות, ובהם האגדה הידועה: אגדת לורליי הבתולה המכשפת והמכושפת. מרבית הגפנים בגרמניה גדלים בסמוך לנהר הריין, והם הבסיס לזנים של יינות מיוחדים במינם.  ענף היינות מפותח גם בשוויץ וצרפת. כפר למיינץ מהווה את שוק היינות הכי חשוב בגרמניה.

נהר הריין הסטוריה

 שייט אל שורשי יהדות אשכנז

האדם הכי מפורסם שנולד בכפר למיינץ הוא יוהאן גוטנברג ממציא הדפוס, שהדפיס במקום את התנ"ך הנקרא על שמו. בעיר זו פרחה קהילה יהודית גדולה, וממנה יצאו האיסורים של רבנו דגרשום. במקום שכנה ישיבת מגנצה, שהייתה מרכז רוחני חשוב והיהודים בה סבלו, כמו במקומות אחרים מהצלבנים. אלה האחרונים הפכו את אחד מבתי הכנסת לכנסייה, והטבילו בה יהודים. 2 פרסומים יהודיים קשורים במגנצה. הראשון הפיוט "ונתנה תוקף" של רבי אמנון ממגנצא ושירו המפורסם של שאול טשרניחובסקי "ברוך ממגנצא". בעיר ניצבת במלוא הדרה קתדרלת סאנקט מרטין ומוזיאון גוטנברג, כנסיית סטפאנוס הקדוש עם תשעה ויטראז'ים של שגאל. 50 ק"מ דרומה נמצאת וורמס, מהקדומות בערי גרמניה שגם בעברה הבורגונדי הייתה בירת הממלכה הזו.  וורמס היא "וורמיזא"  בה התקיימה קהילה יהודית עתיקה במאה ה-11. בשנת 1034 הוקם בית כנסת שנחרבה ע"י הנאצים במלחמת העולם השנייה, ויש במקום את בית רש"י ובית הקברות הכי קדום באירופה. מוורמס אפשר לנסוע דרך בינגן לרודסהיים עיר היין של עמק הריין ובטירת רומסרבורג נמצא מוזיאון היין המרשים והמומלץ לביקור.

הגדה המערבית של נהר הריין

בגדה זו חפר זרם מי נהר הריין, ערוץ צר לנוף מקסים. באחד האיים באזור "מגדל העכברים" ומשם מגיעים לכמה טירות ובהן טירת רייכנשטיין, בה מתקיימת דרך קבע תצוגה של כלי נשק וצייד. העיר החיננית באכראך מזכירה ממתק בניקיון ובטיפוח שלה, וממנה תצפית מרשימה לעבר עמק הריין. היינה שהיה יהודי מומר, כתב את השיר המפורסם שלו "הרבי מבאכראך" בהשראת עלילות הדם שהיו במקום.

שייט הנהרות על הריין הוא רק קצה הקרחון. קראו עוד על מגוון טיולי שייט נהרות של תרבותו קרוזים מאורגנים.

2019-02-14T04:14:36+00:00