yes

7 פיורדים מובילים בנורבגיה – וגם המלצה אחת להגיע אליהם בשייט חלומי באניית פאר

7 פיורדים מובילים בנורבגיה וגם המלצה אחת להגיע אליהם בשייט חלומי באניית פאר

אם תחליטו שזה הזמן לממש חלום ישן לצאת לקרוז בין הפיורדים של מערב נורבגיה, תגלו די מהר שזו אחת ההחלטות הכי טובות שקבלתם בחיים שלכם. תשאלו מי שכבר טייל בפיורדים מובילים בנורבגיה. במקום תשובה, ועוד לפני מתן התשובה, תבחינו בעיניים הבורקות שלו.

מה הפלא, גם מי שכבר עשו קרוז-שניים בחיים שלהם במקומות אחרים על פני הגלובוס, חוזרים נפעמים מהקרוז שעשו בין הפיורדים של נורבגיה. חוויה כזו טרם חוו. המסע באניית פאר הנעה לאט ובאופן חרישי למרגלות הפיורדים הענקיים נצרב לנצח בזיכרון ועוד יותר מזה נצרב לעד בלב.

אז מה הם בעצם הפיורדים האלה, המושכים אליהם מדי שנה מיליוני מטיילים מרחבי העולם ועוד מיליונים מתכננים להגיע אליהם?

ויקיפדיה מגדיר פְיוֹרְד באופן הבא: עמק שנוצר על ידי קרחון יבשתי או רעש אדמה. פיורדים מאופיינים בדרך כלל בהרים גבוהים עם קירות תלולים שעולים ממש מתוך הים או האגם שמתחת להם.

למה פיורדים ולמה בקרוז

איך נוצר הפיורד?

כאשר קרחון נע בעבר ממקומו ופגש מי ים הוא הפשיר. התוצאה: עמק בעל שוליים תלולים המוצף במי ים. זהו הפיורד. יש פיורדים הנמצאים עמוק בתוך היבשת. מאחר שלכולם היה מוצא לים הם הפכו לנמלים של ספינות דיג, ובאזורים תעשייתיים הפכו לאתרים לגידול דגים וגם לבניית ספינות.

במילים אחרות, הפיורד הוא פלא-טבע. לא פחות. ננסה להמחיש לכם את הפלא-טבע בדרך הבאה: דמיינו הר גבוה מאד שצומח ממש מתוך הים או האגם שמתחתיו. אין לו מדרון אלא קיר זקוף תלול מאד. זהו בעצם עמק של ים או מפרץ מוקף הרים. חלק מהמים מגיעים לעומק של יותר מקילומטר.

השילוב של הר וים הוא מרהיב. תהיה נקודת המבט שלכם אשר תהיה: מפליגים בקרוז למרגלות המצוק הענק הזה ומביטים מעלה-מעלה, או מצטרפים לטיול-יום, עומדים בראש הפיורד ומשקיפים בהשתאות מטה-מטה, אל הים שנמצא עמוק-עמוק מתחתיכם. בשני המקרים תישארו חסרי מילים. ועוד משהו, תמצאו את עצמכם מצלמים אחוזי טירוף באינטנסיביות מהסוג שלא הכרתם.

איפה נמצאים פיורדים המובילים בנורבגיה?

פיורדים בגדלים שונים פזורים לאורך החופים המפורצים של מערב נורבגיה. הם מוקפים יערות, הרים ירוקים מלוא העין, מפלי מים שוצפים וכפרים. חלקם כפרי דייגים אותנטים, חלקם כפרים תיירותיים שכל פרנסתם על מתן שירותים למיליוני המבקרים.

פיורדים נוספים נמצאים באיסלנד, בגרינלנד (עם פיורד באורך 350 קילומטר שהוא הארוך בעולם), בחוף המערבי של סקוטלנד, בדרום-מערב ניו זילנד ובחופי אלסקה.

מדוע עדיף להגיע לפיורדים הנורבגיים בקרוז?

אפשר להגיע לפיורדים בדרכים פתלתלות וארוכות בדרך היבשה. אבל המוני תיירים מכל העולם כבר הבינו שהדרך המומלצת לצפות בפלא-הבריאה הזה היא באמצעות שיט באניות מפוארות.

אניות טיול מרשימות אלה, המכונות קרוזים, מתמרנות במיומנות בין קירות תלולים, מקנות למטיילים זוויות תצפית ייחודיות עוצרות נשימה, עוגנות בנמלים ציוריים בין הפיורדים ומאפשרות למטיילים המתפעמים שעל סיפונן להצטרף לטיולי חוף הרפתקניים. כעבור שעות אחדות, בסיום הטיולים, יחזרו המטיילים לקרוז ויפליגו בנוחות של מלון דה-לוקס 5 כוכבים ליעד הבא ולפיורד הבא.

מה עושים בברגן:

אחת הערים שבהן מתקיימים סיורי חוף כאלה היא ברגן (Bergen). ברגן העיר המרכזית באזור הפיורדים והעיר השנייה בגודלה בנורבגיה לאחר אוסלו הבירה.

ברגן מפורסמת בזכות ימי הגשם הרבים שלה, שוק הדייגים הססגוני המושך אליו יותר תיירים וסקרנים מאשר קוני דגים מקומיים, בתי עץ אותנטיים המלמדים איך חיו כאן בעבר, רכבל המטפס אל פסגת הר אולריקן (Ulriken), שממנו ניתן לצפות על ברגן ורציפי האניות הרבים שלה, ובסמוך גם אנדרטה לזיכרן של… מכשפות שהועלו על המוקד בימי הביניים.

וכמובן אולם תיאטרון עם מוניטין וזיכרונות שבו המחזאי הנורבגי המפורסם הנריק איבסן העלה את מחזותיו הראשונים. גם ביתו של המלחין אדוארד גריג, נמצא שם. הוא ידוע בעיקר בזכות היצירה “פר גינט”, שחיבר בעקבות מחזה שכתב איבסן בשם זה. (ואסור לשכוח בין האזורים עם הפיורדים המובילים בנורבגיה!)

מתי מומלץ לבקר בפיורדים של נורבגיה?

מזג האוויר האידיאלי המומלץ לקרוזים ליעדים אלה הוא החל מחודש מאי ועד לסוף אוקטובר. כלומר החל מתחילת האביב ועד שלהי הסתיו.

מה הם היתרונות הנוספים של קרוז לפיורדים מובילים בנורבגיה?

אין דרך מסעירה יותר לחוש את פלא-הטבע הזה מאשר שייט באניית פאר למרגלות הפיורדים הענקיים. העין אינה שבעה מהמראות: הרים, ים, מפלים שוצפים, מצוקים תלולים, שדות מוריקים, מים כחולים-עמוקים, ושקט.

המון שקט.

האנייה מתמרנת במיומנות בין המצוקים הגבוהים, אתם עומדים נפעמים על הסיפון, בידיכם הטלפון הנייד בתפקיד מצלמה, חוששים למצמץ פן תפספסו עוד פיסת נוף מרהיבה. המראות והתחושות ייצרבו בזיכרונכם וילוו אותכם לנצח.

להלן שבעת הפיורדים המרהיבים ביותר בנורבגיה:

1. גייראנגרפיורד (Geirangerfjord):

פיורד זה הוא המפורסם ביותר והמתוייר ביותר.

ב”תרבותו” תמצאו קרוז אטרקטיבי עם יום טיול מלא בפיורד זה.

אורכו של הפיורד 15 ק”מ. סמוך אליו נמצא Geiranger Skywalk, שהיא תצפית עם נוף שהנשימה נעתקת ממנו בגובה 1,500 מטרים. ממנו מתפתל שביל עד לתצפית נוספת בשם Ørnesvingen, גם היא בגובה של מעוף ציפורים. בקצה הפיורד שוכן הכפר הציורי Geiranger (גיירנגר).

פיורד זה מפורסם בין השאר גם בזכות שני מפלים עם שמות ציוריים המקיפים אותו:

מפל שבע האחיות (De syv søstrene): זרמי המים נראים כמו שיער ראשן של שבע נשים. מדי שנה מבקרים בו למעלה מחצי מיליון תיירים והוא מוגדר אתר מורשת עולמית של אונסק”ו;

מפל המחזר (Skageflåfossen): אגדת-עם נורבגית טוענת שמחזר שבור לב שנדחה על ידי אהובתו התמכר לאלכוהול והבקבוק שממנו לגם העניק למפל הן את צורתו והן את שמו;

2. אורלנד (Aurlandsfjord):

פיורד זה נמצא בגובה 1,400 מטר והוא מלא בתצפיות נוף מרגשות. למשל תצפית סטגסטיין (Stegastein). זהו גשר התלוי באוויר מאות מטרים מעל הפיורד. אורכו 30 מטרים בסך הכל. אבל חלק ממנו עשוי זכוכית שקופה. מומלץ לבעלי לב חזק ועצבים לא מרוטים, שהליכה “באוויר” אינה עושה להם כל רושם…;

3. סוגנפיורד (Sognefjord):

פיורד זה משתרע על פני 200 קילומטר והוא הארוך ביותר בנורבגיה והשני באורכו בעולם. כמה מהקירות התלולים שלו, שאותם ניתן לראות היטב במהלך הקרוז, מתנשאים לגובה של 1,000 מטר. לכל אורכו פזורים מפלי מים, קרחונים וכנסיות עתיקות עשויות עץ.

הפיורד מאופיין בנופים מגוונים: החל מהקרחון יוסטדאל (Jostedalsbreen), שהוא הקרחון הכגדול ביותר באירופה, ועד הרים תלולים ושדות ירוקים.

לפיורד יש שלוחות קטנות יותר כמו פיורד אורלנד (Aurlandsfjord) והפיורד הצר ((Nærøyfjord.

4. נורדפיורד (Nordfjord):

אחד הפיורדים היפים בנורבגיה. אורכו 110 קילומטר והוא נמצא צפונית לסוגפיורד. גם הנופים של פיורד זה מגוונים. הבולט שבהם הוא הקרחון בריקסדאל, שהוא שלוחה של הקרחון יוסטדלסבריין (Jostedalsbreen).

ב”תרבותו” תמצאו קרוז אטרקטיבי עם יום טיול בפיורד זה.

מה עוד אפשר לעשות בפיורד זה?

הקרחון ניגארדסברין (Nigardsbreen): מה מרתק ומאתגר יותר מטיפוס על קרחון אמיתי?

גשר ג’וטונדה (Jotunheimen National Park): פארק לאומי מרושת במסלולי הליכה נוחים.

לגונת רנדסטרנד (Rundereim): אטרקטיבי במיוחד בעיני הנורבגים, הידועים כ”חולים” על פעילויות מים שונות, כמו קיאקים ושיט.

מוזיאון נורדפיורד (Nordfjord Folk Museum): עם מבנים היסטוריים ופעילויות במהלך הקיץ.

מפלי דננדל (Deildartunguhver): גן עדן לצלמים וחובבי צילום.

5. הליספיורד (Hellesylt):

פיורד מרהיב ביופיו זה נוצר לפני למעלה מ-10 אלפים שנה והוא משתרע לאורך 40 קילומטר.

שייט בפיורד הצר מסתיים בכפר גודוונגן (Gudvangendusuubdi). מסלול הפלגה זה נחשב לאחד ממסלולי הקרוז המוצלחים בנורבגיה. אורכו 18 קילומטרים בלבד, במקומות מסויימים רוחבו אינו עולה על 500 מטרים בסך הכל, והקירות התלולים המתנשים משני הצדדים מגיעים ל-1,700 מטרים. זהו שייט פיורדים קלאסי.

6. הרדאנגר (Hardangerfjord):

זהו אחד מאזורי הדיג החקלאיים הגדולים בעולם, שהתפרסם במיוחד בזכות הסלמון והפורל. אורכו של פיורד זה 179 קילומטר. הוא מתחיל באוקיינוס האטלנטי וזורם לאורך רמת הארדאנגר. מטיילים רבים בוחרים במסלולי ההליכה הרבים שבו.

יעדים בולטים הם “לשון הטרול”, Trolltunga, שהוא תצורת סלע בגובה 1,100 מטרים ומפל שטיינדאל.

7. ליסה (Lysefjord): פיורד צר באורך של כ-40 קילומטרים ממזרח לעיר סטוונגר, שבקצה הדרום-מערבי של נורבגיה. גם פיורד זה מושך אליו חובבי הליכה רבים, בזכות מסלולים רבים בתוך תוואי נוף משובבי נפש.

אטרקציה מיוחדת הוא גרם מדרגות עץ בפלורלי (Flørli), עם 4,444 מדרגות. זהו גרם מדרגות העץ הארוך ביותר בעולם. פלא שאלפי טיילים מגיעים אליו מדי שנה?

רוצים לדעת מתי יוצא קרוז לפיורדים מובילים בנורבגיה התפור בדיוק לצרכים שלכם?

התשובה היא “תרבותו”. לטייל עם אנשים כמוכם.

2024-10-01T13:25:14+00:00