yes

מדריך נהר האמזונס

מדריך נהר האמזונס

לפני כמה שנים, לאחר בחינה מדוקדקת ומדעית, הוחלט לעדכן את כל ספרי הטריוויה – הנילוס ירד מגדולתו כנהר הארוך בעולם ואת הבכורה נטל האמזונס. הנהר שחוצה את דרום אמריקה ממערב למזרח מחזיק בשיאים נוספים – הוא בעל אגן הניקוז הגדול ביותר בעולם – המשתרע על יותר מ-7 מיליון קמ"ר; האמזונס הוא גם בעל הספיקה הגדולה ביותר – 219 אלף מ"ק בשנייה, יותר משבעת הנהרות הבאים בדירוג ביחד. בעונה הרטובה המספר הזה מטפס ל-300 אלף מ"ק בשנייה. 1,100 יובלים מחוברים לנתיב המרכזי של האמזונס. 17 מאותם יובלים היו זוכים לכבוד גדול יותר במקום אחר ככל הנראה משום שהם מתפתלים לאורך של 1,500 ק"מ, ובכך יכולים להיכנס לרשימת הנהרות הארוכים בעולם.

האמזונס רחב מאוד ועמוק וזהו יתרון לכל מי שמבקש לצאת לשיט בנהר, ואפילו באוניות קרוז גדולות שיכולות לשאת 300 נוסעים. מי שמפליג בנהר יכול ליהנות מהמגוון הבלתי נתפס של צמחים – שליש מכלל הזנים הידועים בכדור הארץ – וגם ממגוון עצום של בעלי חיים, המהווים כעשירית מכלל המינים בעולם. באמזונס ישנם דולפינים, נחשים מסוג אנקונדה, פנתרים, דגי פיראנה ועוד, את חלק מהמינים הללו ניתן לראות במהלך הקרוז, על אחרים אפשר רק לחלום.

בשמו של האמזונס, הקרוי על שם האמזונות מהמיתולוגיה היוונית, נקשרו אגדות בדבר קיומה של עיר הזהב של האינקה, אל דורדו, והסיפורים הללו משכו מחפשי זהב כבר במאה ה-16. זהב לא נמצא בכמויות שעליהן חלמו אבל תעשייה חדשה, תעשיית הגומי, קמה לה באזור זה של העולם באמצע המאה ה-19 ויצרה בום כלכלי עבור היישובים השוכנים לגדות הנהר. העושר הזה שממנו נהנתה ברזיל, קרץ לבריטים שלהם לא הייתה כמעט כל אחיזה בדרום אמריקה. כמה מרגלים תעשייתיים הצליחו לשים ידם על זרעים ולהביא את בשורת הגומי לקולוניות הבריטיות באסיה. זמן לא רב לאחר מכן הפכו מלזיה וסרי לנקה ליצרניות גומי חשובות.

העיר הגדולה ביותר המחוברת לאמזונס היא מנאוס, בת יותר משני מיליון תושבים ומשתרעת על שטח עצום כגודלו של הנגב. ממנאוס יוצאים קרוזים רבים על האמזונס ויובליו. ממנאוס כדאי לצאת לקרוזים בברזיל (לכיוון מזרח) משום שההפלגה היא במורד הנהר ועל כן מהירה יותר. למי שיש יותר זמן, יוכל להתחיל את השיט בפרו. הממהרים אגב, נוהגים להפליג באמזונס עם סירות מירוץ המהירות עד פי 5 מאוניות הקרוז הגדולות. הבעיה היא שלא מספיקים באמת ליהנות מהנוף, ולא מהפינוקים שיש לאוניית קרוז להציע.

אחד מהקרוזים המרתקים באמזונס הוא הפלגה ממנאוס לסנטארם דרך מסאפה (macapa). הנתיב הופך לצר והאוניה שטה קרוב לגדת הנהר, כך שניתן להבחין טוב יותר באטרקציות השונות כגון בעלי חיים, אנשים ויערות הגשם כמובן.

אם כל האטרקציות המוכרות באמזונס כגון טיולים רגליים במעבה היער, הפלגות בנהר או שחייה עם דולפינים – לא הספיקו לנו, התגלה לאחרונה ריף אלמוגים גדול בתוך הנהר שנותן סיבה נוספת, למי שנזקק לה, לצלול פנימה.

בשל גודלו העצום של האמזונס, קשיי הגישה אליו והג'ונגל העבות הצליחו שבטים רבים שחיו בסביבת הנהר לשמור על תרבותם ולחמוק מכל ניסיון של מעורבות זרה בחייהם מאות שנים אחרי שהפורטוגלים והספרדים נחתו ביבשת. מי שעוד הצליח לשמור על פרטיותו במעבה הג'ונגל, היו כמובן יצרני הסמים הגדולים של העולם, שהקימו מעבדות ביער, ומשם הפיצו את מרכולתם ברחבי העולם.

כל סופרלטיב שננסה להדביק לנהר האמזונס רק יעשה עוול עם הנהר. מי שיפנה זמן כדי להפליג באמזונס, ישתתף באחת מההרפתקאות המרתקות ביותר שניתן להציע.

2019-02-14T04:15:17+00:00