yes

מסע מרתק ומסתורי לחבל מנצוריה בסין וצפון קוריאה

מסע מרתק ומסתורי לחבל מנצוריה בסין וצפון קוריאה

בחודשים ספטמבר ואוקטובר מארגנת חברת תרבותו טיולים בני 15 ימים לבייג'ין וחבל מנצוריה בסין ולמדינה הכי סגורה בעול- צפון קוריאה. זהו טיול נדיר ומאתגר לאחת המדינות הכי מסתוריות ומעניינות שיש היום. יהיה ביקור בבירת קוריאה הצפונית פיומגיאנג ובאתריה המרכזיים, באזור שבין שתי הקוריאות, פארקים לאומיים, שמורות טבע, מוזיאונים המשמרים את התרבות העתיקה של קוריאה ועוד. כמו כן נבקר בחבל מנצ'וריה שבסין ובאתרים היהודיים בעיר חארבין. הטיול מתמקד בערים מעניינות ומרתקות עם מסורת, תרבות והיסטוריה וכן הטבע המרהיב של צפון מזרח סין. הוא גובל עם רוסיה, יפן ובעבר גבל גם עם מונגוליה.

 

חבל מנצ"וריה

חבל מנצ'וריה נמצא מעברה הצפוני של החומה הסינית. אזור זה היה במשך דורות רבים, משכנם של שבטים שונים שהשתלטו על סין כמו הגורצ'נים והמנצ'ורים. לאחר נפילתה של שושלת מינג במאה ה-17, השתלטו המנצ'ורים על כל סין והקימו את קיסרות צ'ינג ששלטה ביפן במשך 300 שנה. לאחר נפילתה, נותרה מנצ'וריה חלק מסין וכיוון שהייתה תחת שליטה של מעצמות שונות, ניכרים בה תרבויות  של סין, רוסיה, יפן וכן השפעה מונגולית. יש באזור מספר אתרים חשובים המהווים אבני דרך של ההיסטוריה העשירה באזור. ומנצ'וריה ידועה גם בטבע היפה שלה. הביקור במנצ'וריה הוא בין שתי הערים חרבין ושניאנג, מרכז תעשיית התעופה והחלל בסין.

 

איך נוסדה   בחרבין בצפון מזרח סין ?

חרבין היא בירת מחוז היילוונגג'ינאנג שבצפון מזרח סין, ונמצאת לא רחוב מסיביר. בעברה הייתה חרבין כפר דייגים קטן ובמאה העשרים בעקבות הקמת רכבת מזרח סין, הפכה לעיר. מתקיים בה פסטיבל קרח מפורסם, פסלים בקרח נאספים בה מדי שנה לתחרות של פיסול בקרח וזהו אירוע חווייתי אליו נוהרים מסין וגם מכל העולם. העיר שוכנת על גדול נהר שונגואה, ושורשיו של פסטיבל הקרח הם בחג הפנסים המסורתי הסיני. כל האזור מתכסה בקרח, האגמים הופכים למרכזי החלקה, וכל העיר "מתחפשת" בפסטיבל אחד מרהיב.

 

הקהילה היהודית בחרבין

במאה ה-19 היה השם חרבין, שמה של קבוצת כפרים על נהר סונגהואה. הברית בין רוסיה למנצ'וריה בשנת 1897, הקנתה לרוסיה זיכיון לבניית מסילת ברזל וחרבין הפכה למרכז המינהל לאורך המסילה. היא החלה לפעול בנובמבר 1903 ואז הגיעו לשם מרוסיה גם כמה משפחות יהודיות שקיבלו לכך אישור מהממשלה הצארית. היהודים קיבלו חלקות אדמה, ובהמשך הם הורשו לעסוק בקבלנות וניהול חשבונות. בשנת 1903 הייתה בה כבר קהילה יהודית של 500 איש ואחרי מלחמת רוסיה יפן התיישבו בה חיילים יהודיים ופליטים מפרעות שהתחוללו בדרום מערב רוסיה. יש בה היום ברחוב אונג'יאנג ברובע דאולי בית כנסת, יש בה בית עלמין יהודי וכן מועדונים, בית חולים ובית חולים יהודיים. בנת 1909 הוקם בה בית ספר יסודי יהודי בשם "אברייסקיה גימנזיה", כמו גם תלמוד תורה שפעל בה, בית אבות בשם "מושב זקנים", בית ספר מקצועי לנשים ועוד. בשנות העשרים והשלושים היא הפכה למרכז תרבות של מוזיקה ועיתונות. היהודים בחרבין השתייכו לארגון הציוני הסיבירי והרוסי.

 

בצפון קוריאה כבר הייתם?

המשכו של הטיול לחבל מנצ'וריה הוא ביקור בצפון קוריאה. מדובר באחת המדינות הכי מסקרנות היום על כדור הארץ. מסע לצפון קוריאה הוא מסע אנושי יוצא דופן והצצה לחברה הסגורה בעולם. יש שוני עצום בין השפע והתרבות המערבית לבין פולחן המנהיג וחיי היום יום בצפון קוריאה וזה שוני מרתק מאוד. זהו טיול המזכיר את סין לפני שפתחה את שעריה למערב לפני 30 שנה. בפיונגיאנג בירת צפון קוריאה יש את הכיכר הידועה קים איל סונג, ע"ש מנהיגה הראשון של צפון קוריאה. בכיכר הזו נערכים כל המצעדים הצבאיים המפורסמים של המדינה. יש במקום חנות ספרים בשפות זרות, התיאטרון הגדול בטאדונג ועוד. פיונגיאנג הוכרזה כבירת צפון קוריאה כאשר המדינה נחלקה לשתי מדינות בשנת 1945 אחרי מלחמת האזרחים הקוריאנית שהחלה אחרי השחרור מהכיבוש היפני. במקום המונומנט העצום והידוע מנסאודה, ובו פסלים של המנהיגים קים איל סונג אביון של קים ג'ונג איל שגם לו פסל ענק במקום. זהו מקום פולחן עבור האזרחים וגם מבקרים זרים מתבקשים לקוד מולם ולהניח זרים למרגלותיהם. במקום גם מוזיאון המלחמה הקוריאני המציג את האתוס והפאתוס של המדינה המעניינת הזו. הר מיוהיאנג במרחק של 3 שעות הוא אתר הנופש המועדף על בני משפחות העלית בפיונגיאנג. בדרך לשם יש כפר קאופרטיבי חקלאי, בסגנון קולחוז ובו מעבירים הדרכות על שיטת החקלאות הכלכלית והמנהלית בצפון קוריאה.

טיול לצפון קוריאה

2019-02-14T04:14:36+00:00